«Προ του σε Φίλιππον φωνήσαι,
όντα υπό την συκήν είδον σε»
(Ιωάν. 1, 49)
Το Ευαγγέλιο που διαβάζεται σήμερα, Κυριακή Α των Νηστειών, μας είναι ιδιαίτερα γνωστό. Ένας μαθητής του Χριστού, ο Φίλιππος, καλεί κοντά στο Χριστό το φίλο του Ναθαναήλ. Τον καλεί με χαρά. Τον καλεί με ενθουσιασμό. Τον καλεί με παλμό. Περίεργο όμως. Ο Ναθαναήλ αντιδρά στη φιλική πρόσκληση του Φιλίππου. Διστάζει να δεχθεί ανεπιφύλακτα την πρόσκληση του αδελφικού του φίλου. Εκείνη η Ναζαρέτ, απ’ όπου κατάγεται ο Ιησούς, τον προβληματίζει. Είναι δυνατόν να προέρχεται ο Μεσσίας από ένα μικρό, άσημο και κακόφημο χωριό, σαν τη Ναζαρέτ; Ο Φίλιππος ωστόσο επιμένει για μια απλή έστω γνωριμία. «Έρχου και ίδε». Και πήγε. Όταν πλησίασε ο Ναθαναήλ, είπε ο Κύριος: Κοιτάξτε έναν Ισραηλίτη στον οποίο δεν υπάρχει δόλος. Σάστισε ο Ναθαναήλ σαν άκουσε την κουβέντα αυτή. Και ρώτησε: Από πού με ξέρεις και το λες αυτό; Και τότε του αποκρίθηκε ο Ιησούς: Προτού σε καλέσει ο Φίλιππος, εγώ σε είδα να είσαι κάτω από τη συκιά. Ο λόγος αυτός του Χριστού έδιωξε κάθε αμφιβολία, κάθε δισταγμό, από την ψυχή του Ναθαναήλ. Η συκιά ήταν αθέατη. Συνεπώς ο Ιησούς ήταν Θεός. Γιατί μόνον ένας Θεός μπορεί να βλέπει παντού. Ομολογεί τότε την πίστη του στο πρόσωπό Του και συνδέεται μαζί Του για πάντα με ένα δεσμό απέραντης αγάπης και λατρείας.
«Είδον σε». Σε είδα να είσαι κάτω από τη συκιά. Ναι. Μας βλέπει ο Θεός. Μας βλέπει και τη νύχτα και τη μέρα. Βλέπει και τις πράξεις και τις σκέψεις. Και μας βλέπει όλους, όπου κι αν είμαστε. Μας βλέπει και πάνω στα άστρα. Μας βλέπει και μέσα στο βυθό του ωκεανού. Μας βλέπει και μέσα στη γη. Μας βλέπει παντού. Δεν υπάρχει καμιά γωνία μέσα σ’ όλο το σύμπαν που να μη μας βλέπει το μάτι του Θεού. Δεν ακούτε τι λέει ο Δαβίδ; «Θεέ μου, πού να κρυφτώ από το μάτι σου;» (Ψαλμ. 138, 7-8).
Όπου κι αν πάμε, όπου κι αν σταθούμε, δε μπορούμε να κρυφτούμε από το μάτι του Θεού. Μας βλέπει ο Θεός. Αλλά αυτό είναι για το καλό μας. Γιατί, όταν μας βλέπει ο Θεός, τότε νιώθουμε σιγουριά και ασφάλεια στη ζωή μας. Ασφάλεια από σωματικούς κινδύνους. Αλλά, το σπουδαιότερο, ασφάλεια από πνευματικούς κινδύνους.
Στην πρώτη περίπτωση,αναφέρουμε πάλι το Δαβίδ. Ακούστε τον για δεύτερη φορά: «Κι αν, Θεέ μου, περάσω μέσα από σκοτεινά και απόκρημνα μέρη και αντικρύσω το θάνατο, εγώ δεν φοβάμαι μήπως πάθω κακό, γιατί μαζί μου είσαι Συ» (Ψαλμ. 23, 4). Πόσο παρήγορα είναι τα λόγια αυτά του Δαβίδ! Ο φιλόσοφος Κάντιος αναφερόμενος στα λόγια αυτά είπε: «Από όλες τις χιλιάδες τα βιβλία που διάβασα στη ζωή μου, τίποτε δεν με παρηγόρησε περισσότερο όσο ο λόγος τούτος του Δαβίδ: «εάν γαρ πορευθώ εν μέσω σκιάς θανάτου, ου φοβηθήσομαι κακά, ότι συ μετ’ εμού ει».
Στη δεύτερη περίπτωση, αναφέρουμε τον Ιωσήφ και τη Σωσάννα.
Πρώτα τον Ιωσήφ.
Η ιστορία του είναι γνωστή. Από φθόνο τα αδέλφια του τον πούλησαν στους Ισμαηλίτες κι εκείνοι τον ξαναπούλησαν στον Πετεφρή, τον αρχιμάγειρα του Φαραώ. Εδώ όμως ο καλός Ιωσήφ αντιμετωπίζει φοβερό πειρασμό. Η γυναίκα του Πετεφρή τον παρακινεί να αμαρτήσει μαζί της. Και επιμένει με μανία. Αν δεν δεχθεί, τον περιμένει η φυλακή. Κι όμως ο Ιωσήφ δεν σκέπτεται τίποτε. Ούτε φυλακή. Ούτε θάνατο. Σκέπτεται το Θεό.Τον βλέπει ο Θεός. Μπροστά στο Θεό, πώς να κάνει την αμαρτία; Κράζει ο Ιωσήφ τούτο το λόγο: «Πώς να αμαρτήσω μπροστά στα μάτια του Θεού;», και με όλη τη δύναμή του ξεφεύγει από τα χέρια της (Γεν. 39, 7-18).
Και τη Σωσάννα.
Τον ίδιο πειρασμό αντιμετώπισε και η ενάρετη Σωσάννα. Δυο γέροντες Κριτές του Ισραήλ την καλούν να αμαρτήσει μαζί τους, αλλιώς θα τη συκοφαντήσουν και οι ίδιοι, σαν Κριτές. Θα την καταδικάσουν σε θάνατο με λιθοβολισμό σύμφωνα με το Μωσαϊκό Νόμο. Κι όταν η τίμια Σωσάννα βλέπει άμεσο τον κίνδυνο, φωνάζει στους άθλιους γέροντες και λέγει: «Καλύτερα να με σκοτώσετε, παρά να αμαρτήσω μπροστά στο Θεό» (Δαν. Σωσ. 6, 22-23).
Άρρωστοι. Πονεμένοι. Αδικημένοι. Συκοφαντημένοι. Έρημοι. Παρατημένοι από αγαπητά σας πρόσωπα. Ορφανά. Πάρτε κουράγιο. Σας βλέπει ο Θεός. Και σεις κλέφτες. Εκβιαστές. Άδικοι. Υποκριτές. Συκοφάντες. Υπερήφανοι. Φιλόδοξοι. Πονηροί. Ντραπείτε και φοβηθείτε. Βλέπει ο Θεός ό,τι σκέπτεσθε, λέγετε και κάνετε. Άνδρες και Γυναίκες. Νέοι και Νέες. Μην υποκύπτετε σε καμιά αμαρτία. Σας βλέπει ο Θεός. Ναι. Μας βλέπει όλους ο Θεός. Παντού. Και πάντοτε.