Ω Παναγιά μου αγαπημένη,
και της ζωής μου ιδανικό!
Μες στα πανέμορφα τ’ αστέρια
τ’ αστέρι με τ’ ασημικό!
Να μπόραγα τις χάριτές Σου
να τις περάσω στο λαιμό.
Και με τ’ατίμητο στολίδι,
να πέφτω να Σε προσκυνώ!
Πως και τιμή και καταφρόνια
όμοια τα δέχτηκες Κυρά;
Ώσπου σε σήκωσαν της δόξας
για πάντα τ’ άρρητα φτερά!
Ω Παναγιά μου αγαπημένη,
βράχε με την υπομονή,
άσε με να’ ρθω να ακουμπήσω
‘δω στων ποδιών Σου το σκαμνί.
Και να’ μαι ως τότε που θα φύγω
για της καρδιάς το Λατρευτό,
με της ζωής Σου το βιβλίο
μπροστά στα μάτια μου ανοιχτό!
«Εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με»
(Ματθ. κε, 36)
Πρέπει να τους σκεπτόμαστε;
Θέλω να πω για τους κρατούμενους των φυλακών.Γι’ αυτούς τους συνανθρώπους μας, που κρατούνται στις φυλακές για το ένα ή το άλλο αδίκημα, το οποίο διέπραξαν και για το οποίο οδηγήθηκαν στη φυλακή, μετά την καταδίκη τους από τη Δικαιοσύνη. Άλλοι λένε ότι πρέπει να τους σκεφτόμαστε και άλλοι λένε το αντίθετο. Αυτοί, μάλιστα οι δεύτεροι είναι κατηγορηματικοί στην άρνησή τους.
Ο λόγος; Γιατί οι κρατούμενοι είναι εγκληματίες. Έτσι ονομάζουν, αυτοί οι δεύτεροι όλους τους κρατούμενους. Κι ας είναι μερικοί στη φυλακή μόνο και μόνο, γιατί διέπραξαν το «έγκλημα» να πουλούν κουλούρια χωρίς άδεια!
Πρέπει να τους σκεπτόμαστε;
Ποια είναι η σωστή απάντηση; Τα αδικήματα των κρατουμένων όχι. Δεν πρέπει να τα σκεπτόμαστε. Αυτά πρέπει να τα αποδοκιμάζουμε. Αλλά τους κρατούμενους, σαν συνανθρώπους μας, πρέπει να τους σκεπτόμαστε. Γιατί πρέπει κι αυτοί να σωθούν. Εμείς, έξω από τη φυλακή, έχουμε όλα τα μέσα για να βοηθηθούμε, ώστε να επιτύχουμε τη σωτηρία μας. Αυτοί όμως αποκομμένοι από την κοινωνία και κλεισμένοι στον πληκτικό χώρο της φυλακής, δεν έχουν τα μέσα που έχουμε εμείς.Γι’ αυτό, όχι μόνο πρέπει να τους σκεπτόμαστε, αλλά και να προσευχόμαστε και να τους επισκεπτόμαστε. Και να θυμόμαστε ότι οι κρατούμενοι:
· Εικονίζουν το Χριστό
Αυτό σημαίνει ο λόγος του Χριστού. «εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με»(Ματθ. κε, 36). Ο Ιησούς βρίσκεται κοντά μας με τη μορφή του κάθε ανθρώπου. Ο πεινασμένος, ο διψασμένος, ο ξένος, ο άρρωστος, είναι ο Ιησούς «εν ετέρα μορφή» (Μάρκ.ιστ,12). Συνεπώς, και ο κάθε κρατούμενος είναι ο Ιησούς «εν ετέρα μορφή» (Μάρκ.ιστ, 12). Με άλλη μορφή. Με τη μορφή του φυλακισμένου.
· Να προλάβουμε όμως μια παρεξήγηση
Ο Ιησούς δεν ταυτίζεται με το αδίκημα το οποίο διέπραξε ο κρατούμενος. Ταυτίζεται με τον κρατούμενο, σαν άνθρωπος που είναι κι αυτός. Γιατί και ο κρατούμενος δεν παύει να είναι άνθρωπος. «Είναι μια πεσμένη και κηλιδωμένη εικόνα του Θεού». Κι ακριβώς γι’ αυτό το λόγο πρέπει να έχει αμέριστη τη συμπάθειά μας, ώστε να βοηθηθεί, για να σηκωθεί κι αυτός από την ηθική του πτώση. Να σηκωθεί και να σωθεί.
Έτσι , λοιπόν, ο κάθε κρατούμενος, κι αυτός ακόμη ο φονιάς, σαν άνθρωπος, εικονίζει το πρόσωπο του αναμάρτητου Χριστού μας. Ω! Όταν αγαπούμε ένα πρόσωπο, τότε ταυτιζόμαστε μ’ αυτό το πρόσωπο, χωρίς ωστόσο να αποδεχόμαστε και το αδίκημα το οποίο διέπραξε. Έτσι δεν ταυτίζεται η μάνα με το γιο της και τη θυγατέρα της; Έτσι δεν ταυτίζεται ο πατέρας με τα παιδιά του;
Να γιατί πρέπει να τους σκεπτόμαστε τους κρατούμενους. Γιατί εικονίζουν το Χριστό. Γιατί ο κάθε κρατούμενος είναι ο Ιησούς «εν ετέρα μορφή». Γι’ αυτό και ο Χριστός μας καλεί πάντοτε να τον επισκεπτόμαστε στα πρόσωπα των κρατουμένων. Και μας καλεί με το λόγο του: «Εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με»(Ματθ. κε, 36)
· Είναι αδελφοί του Χριστού.
Ο λόγος του Κυρίου μας είναι σαφής και κατηγορηματικός: «Εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε» (Ματθ. κε, 40). Ώστε οι κρατούμενοι είναι αδελφοί του Χριστού; Κι αυτοί που τους αποδοκιμάζουν; Και τους περιφρονούν; Τι μ’ αυτό; Εμείς μόνο το Χριστό ακούμε. Μόνο το λόγο του υπολογίζουμε. Για το Χριστό, όλοι οι κρατούμενοι είναι αδελφοί του.
· Και διερωτόμαστε:
Ποιος άλλος ποτέ στον κόσμο όλο αγάπησε τόσο πολύ τον πεσμένο ηθικά άνθρωπο; Ποιος σοφός; Ποιος ποιητής;Ποιος άρχοντας; Ποιος άνθρωπος; Κανείς και ποτέ. Μόνο ο Χριστός. Δεν υπάρχει αμαρτωλός που να μην του έδειξε την αγάπη του αυτή. Γι’ αυτό και χαρακτηρίστηκε «τελωνών φίλος και αμαρτωλών» (Ματθ. ια, 19). Μάλιστα και συνέτρωγε με τους τελώνες και τους αμαρτωλούς. Και τότε ήταν που έσχιζαν τα ρούχα τους οι Φαρισαίοι από την αγανάκτησή τους. Έλεγαν στους μαθητές του: «Διατί μετά των τελωνών και αμαρτωλών εσθίει ο δάσκαλος υμών;» (Ματθ. θ,11). Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος ο Χριστός. Και ήταν η απάντησή του αποστομωτική. «Ου γαρ ήλθον καλέσαι δικαίους, αλλά αμαρτωλούς εις μετάνοιαν» (Ματθ. θ, 13).
Με τη σκέψη αυτή ο Κύριος άνοιξε κουβέντα με την παραστρατημένη Σαμαρείτισσα γυναίκα στο Φρέαρ του Ιακώβ. Με την ίδια πάλι σκέψη πήγε στο σπίτι του αρχιτελώνη Ζακχαίου. Για τον ίδιο λόγο δεν έριξε πέτρα στην μοιχαλίδα γυναίκα. Για τον ίδιο λόγο δεν έριξε πέτρα στη μοιχαλίδα γυναίκα. Για τον ίδιο σκοπό μίλησε και στο ληστή, πάνω στο σταυρό. Με αυτόν τον ίδιο στόχο πλησίαζε και δεχόταν κοντά του όλους τους αμαρτωλούς. Και μετανόησαν όλοι αυτοί; Όλοι. Οι δύο πρώτοι έγιναν άγιοι και τους γιορτάζουμε κάθε χρόνο. Τη Σαμαρείτισσα γυναίκα στις 26 Φεβρουαρίου. Το Ζακχαίο στις 20 Απριλίου. Και ο ληστής, με τη μετάνοιά του, είναι ο πρώτος που πήρε θέση μέσα στον Παράδεισο.
· Είναι και δικοί μας αδελφοί
Διαβάζουμε στην Αγία Γραφή: «Ουκ επαισχύνεται αδελφούς αυτούς καλείν»(Εβρ. β, 11). Ποιος «ουκ επαισχύνεται», δεν ντρέπεται να τους ονομάσει αυτούς αδελφούς του; Ο Χριστός.
· Και ποιους αυτούς;
Όλους μας. Και ημάς που είμαστε έξω από τη Φυλακή και αυτούς που είναι μέσα στη Φυλακή. Είπαμε. Όλους μας. Όλους τους ανθρώπους της γης. Δεν ντρέπεται, λοιπόν, ο Χριστός, όλους ημάς, που μας καλεί στη σωτηρία, να μας ονομάζει αδελφούς του.αλλά πώς είμαστε αδελφοί του Χριστού; Είμαστε , γιατί και ο Χριστός και εμείς όλοι καταγόμαστε από τον ίδιο Πατέρα. Αλλά μια εξήγηση, για να αποφευχθεί παρεξήγηση. Εξήγηση, όπως τη διατυπώνει ο Ι. Χρυσόστομος: «Ο μεν Χριστός εκ του Πατρός ως Υιός γνήσιος, τουτέστινεκ της ουσίας αυτού, ημείς δε ως κτίσμα».
Ο Χριστός είναι και Θεός. Είναι Θεάνθρωπος. Εμείς μόνο άνθρωποι.
Σύγχρονος ερμηνευτής παρατηρεί: «Θα νόμιζε κανείς ότι ο Υιός του Θεού θα αρνιόταν να ονομάσει αδελφούς του τόσο ταπεινές υπάρξεις, οι οποίες εξευτέλισαν τους εαυτούς τους με την αμαρτία. Κι όμως θεώρησε ιδιαίτερη ευχαρίστησή του να συγκαταλεχθεί μ’ αυτούς.Πόσο μεγάλη συγκατάβαση και φιλανθρωπία!»
Πώς, λοιπόν, μπορούμε να μη σκεπτόμαστε τους κρατουμένους, όταν και αυτοί και εμείς είμαστε αδελφοί του Χριστού; Με ποια καρδιά να αρνηθούμε τη συμπάθειά μας σ’ αυτούς; Κι αν μας έβλαψαν οι κρατούμενοι; Κι αν κάποιος απ΄ αυτούς σκότωσε ένα δικό μας πρόσωπο; Και τότε να τους αγαπούμε; Και τότε. Αλλά αγάπη για τη σωτηρία της ψυχής τους. Κι αυτή ακριβώς η αγάπη μας, για τη σωτηρία της ψυχής τους, είναι το καλύτερο μνημόσυνο για την ψυχή του σκοτωμένου μας.
· Η επίσκεψή μας θεωρείται μια από τις προϋποθέσεις της σωτηρίας
Το να σκεπτόμαστε και να επισκεπτόμαστε τους κρατουμένους, είναι κι αυτό μια από τις προϋποθέσεις της σωτηρίας μας. Γιατί ο Χριστός την ημέρα της κρίσεως θα μας πει τούτο το λόγο, αν βέβαια βιώσουμε αυτό το λόγο.
· Ποιο λόγο;
«Δεύτε…κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν…εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με»(Ματθ. κε, 34-36). Ποιος, λοιπόν, δεν θέλει να σωθεί; Να γιατί πρέπει να σκεπτόμαστε και να επισκεπτόμαστε τους κρατούμενους και να τους συμπαραστεκόμαστε ηθικά και υλικά.
Αδελφοί,
Να επαναλάβουμε περιληπτικά ότι γράψαμε; Να σκεπτόμαστε τους κρατούμενους, γιατί εικονίζουν το Χριστό. Γιατί είναι αδελφοί του Χριστού. Γιατί είναι και δικοί μας αδελφοί. Και γιατί και με αυτή μας την αγάπη θα συντελέσουμε στη σωτηρία της ψυχής μας.