Change to English

ΝΗΣΤΕΥΑΣΤΕ

 

ΝΗΣΤΕΥΣΑΤΕ

                                                 «Συ δε νηστεύων…» (Ματθ. 6, 14-21)

 

Κυριακή της Τυροφάγου σήμερα. Και από αύριο, Δευτέρα, Καθαρά Δευτέρα, αρχίζει η Μεγάλη Σαρακοστή. Αρχίζει η Νηστεία. Νηστεία μέχρι το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου.

Νηστεία από ορισμένες τροφές. Νηστεία από το κρέας, το ψάρι, το γάλα, το βούτυρο, το τυρί. Νηστεία από όλα γενικά τα αρτύσιμα φαγητά. Από τη νηστεία αυτή εξαιρούνται μόνον οι άρρωστοι. Αυτό ορίζει ο 69ος κανόνας των Αγ. Αποστόλων: «… Εκτός ει μη δἰ̓ασθένειαν σωματικήν εμποδίζοιτο…». Όλοι οι άλλοι πρέπει να αισθανθούμε όλο το βάθος και το πνευματικό μεγαλείο της Μεγάλης Σαρακοστής. Μπορούμε να προσευχηθούμε με περισσότερη κατάνυξη. Μπορούμε να πλησιάσουμε πιο πολύ το Θεό και να τον αγαπήσουμε με όλη τη φλόγα της καρδιάς μας. Μπορούμε να γίνουμε απλές ψυχές, λεπτές, ταπεινές, καθαρές. Η νηστεία είναι ένα θαυμάσιο και αποτελεσματικό μέσο που μας οδηγεί στον αγιασμό. Γι αυτό, άλλωστε, την καθιέρωσε και η Εκκλησία μας.

Αλλά η νηστεία δεν πρέπει να είναι μόνον υλική. Δεν πρέπει να είναι μόνο σωματική. Πρέπει να είναι και πνευματική. Πρέπει να είναι νηστεία παθών και αμαρτιών. Δεν αρκεί μόνο να νηστεύσει ο χριστιανός το αρτύσιμο φαγητό. Πρέπει, μαζί με αυτό, να νηστεύσει και την αμαρτία. Ο ιερός Χρυσόστομος κάνει μια ωραιότατη παρατήρηση πάνω στο θέμα της νηστείας. Αντιγράφουμε: «Χριστιανέ, νηστεύεις; Αν νηστεύεις πραγματικά, δείξε το με τα έργα σου. Ποια έργα; Αν δεις φτωχό, ελέησέ τον. Αν έχεις εχθρό, συμφιλιώσου μαζί του. Αν ένας φίλος σου ευδοκιμεί και προοδεύει, μη τον φθονήσεις. Αν δεις γυναίκα ωραία, προσπέρασε γρήγορα. Γιατί δεν πρέπει να νηστεύει μόνο το σώμα από τα φαγητά. Πρέπει να νηστεύουν και τα μάτια μας και τ̕ αυτιά μας και τα χέρια μας και τα πόδια μας και όλα τα μέλη του σώματός μας. Ας νηστεύουν τα μάτια μας από τα θεάματα ακολασίας. Ας νηστεύουν τ̕  αυτιά μας απομακρυνόμενοι απ’ εκείνους που αισχρολογούν και κακολογούν και διαβάλλουν. Ας νηστεύουν τα πόδια μας, μη μεταβαίνοντες σε κέντρα διαφθοράς και ασωτείας. Ας νηστεύει η γλώσσα μας από κάθε περιττό και βλαβερό λόγο. Γιατί, ποια είναι η ωφέλεια να νηστεύουμε από το κρέας και το ψάρι και να δαγκώνουμε με τη διαβολή και τη συκοφαντία τους αδελφούς μας;». Σχετικό με τη νηστεία είναι και ένα ιδιόμελο του Όρθρου της Τετάρτης της Τυρινής που ψάλλεται στον πρώτο ήχο. Το παραθέτουμε σε μετάφραση: «Άκου, ψυχή μου, τώρα που αρχίζεις τη νηστεία σου. Άκου ποια είναι η αληθινή νηστεία που ζητά από σένα ο Θεός. Είναι κυρίως η νηστεία της αμαρτίας. Γιατί πρέπει να ξέρεις τούτο: Όταν νηστεύεις τα φαγητά και δεν αποφεύγεις τα πάθη σου τα αμαρτωλά, μάταια καυχάσαι και χαίρεσαι, διότι δεν τρώγεις και μένεις νηστική. Εάν η νηστεία σου δε γίνει αφορμή να διορθωθείς και να πάψεις να αμαρτάνεις, η νηστεία σου τότε μισείται από το Θεό σαν ψεύτικη. Και μάθε πως έτσι εξομοιώνεσαι με τους κακούς δαίμονες που ποτέ δεν τρώγουν… Λοιπόν, τώρα που θα νηστεύεις, πρόσεξε, να μη λερώσεις τη νηστεία σου με πράξεις αμαρτωλές. Να σκέπτεσαι πάντοτε πως βρίσκεσαι μπροστά στον Εσταυρωμένο Σωτήρα και τότε η σκέψη σου αυτή θα σε εμποδίσει από την αμαρτία. Έτσι, ψυχή μου, καθαρή από πάθη και κακίες, νήστευε τη νηστεία σου και κράζε προς το θείο Λυτρωτή σου. Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθεις εν τη βασιλεία σου».

Από τη νηστεία των αρτύσιμων φαγητών θα προκύψει ένα μικρό απόθεμα χρημάτων. Είναι τα χρήματα που θα δίναμε για κρέας, ψάρια και άλλα. Τι θα γίνουν αυτές οι οικονομίες; Θα γίνουν ελεημοσύνες. Αυτό συνιστά αρχαίος διδάσκαλος της Εκκλησίας. Λέει: «Νηστεύσωμεν, αδελφοί, διά να ελεήσωμεν». Ελεημοσύνες υλικές και πνευματικές. Υλικές είναι να ντύσουμε κάποιο γυμνό. Πνευματικές είναι να του δώσουμε την Αγία Γραφή που περιέχει το λόγο του Θεού. Να του δώσουμε ένα χριστιανικό βιβλίο. Ένα φυλλάδιο.

Αδελφοί,

Νηστεύσατε, όπως τα είπαμε. Νηστεία υλική, σωματική, πνευματική. Νηστεία αμαρτημάτων. Και τα χρήματα που θα περισσέψουν από την υλική νηστεία, δώστε τα σε ελεημοσύνες και στην ιεραποστολή.            

επιστροφή
Αναζήτηση